sweontrip.blogg.se

Blogg om våran backpackerresa. (Samuel, Oskar, Rickard)

Dunedin

Hej!

Vi har nu varit i Dunedin runt en vecka. Av alla städer i världen, är Dunedin den som ligger längst ifrån Sverige. Om vi snackar fågelvägen är det  ca 18 000 km. Denna staden består av drygt 110 000 invånare och 15 000 av dem går på universitet här, så gatorna är verkligen smockade med ungdomar.

Första kvällen blev som vanligt lugnt då vi alltid brukar försöka samla ihop oss lite när vi kommer till nya ställen. Andra kvällen blev också egentligen lugn, men ändå inte ;)

Det var nämligen såhär. Vi drog bort till studentlägenheten som våra kompisar vi träffade i Christchurch bodde. Vi hängde hos dem ett tag och träffade lite nytt folk. Vi hade bestämt oss att testa på nattlivet denna kväll. De vi hängde hos hade dock skola nästa dag, så ingen av dem hängde med ut.

Vi drog iallfall ut och kollade läget.

Det visade sig att allting var stängt och det kanske inte var så konstigt beroende på att det var måndag. Trots att allting var stängt tar vi ändå med oss ett minne från denna kväll.

Vi gick alla tre på en liten sidogata och det var inte en enda människa där. Som ni säkert vet så kan trycket bli lite högt ibland och då måste man ju såklart göra något åt detta. Eftersom jag inte ser någon toa i närheten splittrar jag mig lite från från Sune och Ralle. Därefter tittar jag mig runt omkring och när kusten är klar går jag in i action.

När jag väl stått där i kanske tio sekunder ser jag en bil komma. Bilen är ungefär 50 meter bort och kommer mot min riktning. Jag är ju inte precis stolt över min handling så jag skyndar på så mycket som möjligt. När bilen är kanske trettio meter ifrån är jag klar och går mot Sune. I detta laget är jag inte helt säker på att bilen hann se vad jag gjorde, men visste ändå att det fanns en risk.

Jag började iallafall gå mot Sune. När jag är påväg till han är han vänd mot mig och jag ser att han ger mig en blick som jag verkligen inte gillar och jag kände direkt att detta inte var bra. Jag kollar därefter mot bilen igen och då ser jag att det är en polisbil.

I detta skedet var jag inte helt säker på att han hade sätt mig, men nerovsiteten var ändå extremt hög. Jag och sune fortsätter gå och polisbilen närmar sig.

När han är jämsides med oss svänger han in. Jag inser i detta laget att han hade sett mig och märker att han vill att jag ska komma. när jag gick dessa steg mot polisbilen hade jag inte precis dem trevligaste tankarna ;)

Han pratade med mig  med en bestämd röst och sa’’ if u piss at the policestation again, you will sleep at the policestation’’. Han körde därefter 40 meter fram och svängde in.

Detta är verkligen helt sjukt! Första gången jag pissar olagligt här i Nya Zeeland, lyckas jag pissa på polisstation samtidigt som en polisbil kommer och inspekterar det hela.

Nog om det. Det har iallafall blivit många härliga skratt på grund av detta ;)

 

Nu är vi proffs på chockladtillverkning. I Dunedin finns det en känd chokladfabrik som erbjuder guidade turer i fabriken där man får hänga med in och se hur det gick till.  Antingen tyckte jag bara inte det var intressant eller var det den tråkiga tanten som vi hade som guide. Det lät verkligen som hon klagade fram orden. Vi kan säga att det var en blandning så hon inte blir allt för ledsen. Det positiva med denna turen var all choklad vi blev bjudna på. Den var verkligen grym. De hade massa härliga kombinationer som vi fick smaka på.

Vi var även på öltur och ovanför ser ni när vi testar på de olika sorterna. Snubben som guidade oss var en trevlig liten filur och när vi smakade visade han oss intressanta tekniker på hur de riktiga lirarna gör när de smakar på öl.

 

Detta var verkligen coolt. Vi vandrade nedför en stig runt tio minuter innan vi  kom till denna gångtunnel. Det var precis att man kunde gå raklång och den var ca 30 meter lång. När man passerat tunnelen väntade en strand. Det är en historia bakom detta mästerverk, men kommer dock inte ihåg exakt hur denna lyder. Det var sjukt stora vågor på detta stället, runt 4-5 meter höga. Jag fick tyvärr ingen jättebra bild på detta, men självklart filmade jag så det får ni se när vi kommer hem

 

Vi gjorde en vandring som hette pineapple track. Jag har ingen aning om varför namnet uppstod, men så var det iallafall. Denna vandring var inte speciellt imponerande i jämförelse mot vad vi gjort tidigare.

Vanligtvis när vi träffade studenttjejerna snackade vi alltid engelska, men eftersom det bara var jag, Ralle, Sune och Mika kunde vi snacka svenska med henne(hon bodde i amerika, men eftersom hennes mamma var svensk, så kunde hon förstå svenska) . Det speciella med detta var att vi snackade på svenska med henne, medan hon svarade på engelska hela tiden. Kändes helt lustigt ;) På bilden ser ni platsen där vi avnjöt ett underbart fika, mycket beroende på att vi varit på chokladtur dagen innan. Det blev inget nyttighetsfika, men gott var det :)

 

När vi kom hit hade vi inställningen att rugby skulle vara helt galet här. För ungefär en och en halv månad sen kollade vi på deras landslag när de spelade. De var någon slags turnering. Vi taggade upp jättemycket för detta och trodde att alla barer skulle vara fyllda när nya zeeland spelade. När vi väl kom till den så kallade sportbaren var vi de enda som kollade på matchen. Det var lite annat folk där, men de brydde sig typ inte om matchen. Vi blev sjukt förvånade över detta och tappade därför intresset för sporten.

När vi var på öltouren i Dunedin berättade han som guidade oss att det skulle vara rugbymatch på fredag. Han tyckte vi skulle gå, men eftersom vi tyckte landslagsspelet varit så lamt, var vi tveksamma. Några dagar senare bestämde vi oss för att gå ändå. Jag är sjukt glad att vi gjorde det och det var verkligen en grym uppplevelse. Det kändes som att vara på en show. Jag har laddat upp en film på youtube där jag klippt ihop lite av de skönaste stunderna från matchen så ni ska få en liten känsla över hur det var.

http://www.youtube.com/watch?v=zOxkym9cG8I&feature=youtu.be

 

Jag är faktiskt i Queenstown när jag skriver detta nu och det är verkligen underbart här, men mer än så tänker jag inte säga om denna hemtrevliga by, utan det får ni vänta på tills nästa inlägg. Ha de!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Frank
skriven :

Nöden har ingen lag , sägs det ju. Borde polisen tänkt på, och det var kanske det han gjorde när du slapp undan med en varning. Ja, det är inte lätt när det tränger på så där. Ibland kanske man är mitt ute på sjön, en stor röding har just nappat och just då ..... måste man bara ! Kommer du ihåg? Gick ju bra den gången också. Men var försiktigt i fortsättningen när du drar ner gylfen, grabben!

Svar: Visa ord som alla poliser bör känna till. jusste ja, haha! till en början kom jag inte ihåg, men efter lite eftertank kommer jag nu ihåg ;) Yes sir, jag ska försöka hålla mig undan på den fronten.
sweontrip.blogg.se

2 Maria Bjarnehäll Sunesson
skriven :

Det blir en kul historia sedan Samuel !
Tack för roligt inlägg och fina bilder.
Till Oskar: Stort Grattis på 20-årsdagen !

Svar: Härligt att du uppskattade det :)
sweontrip.blogg.se

3 Camilla Sjölund
skriven :

Grattis Oskar!
Hoppas att du får en härlig födelsedag.
Inte alla som får fira sin 20 årsdag på Nya Zeeland.
Hälsningar från familjen Sjölund.

Svar: Man tackar så mycket :) . Fast jag tror dockInte det är så många som blir nekade att få fira Sin födelsedag av nya zeeländarna.

// Oskar.s
sweontrip.blogg.se

4 Marie
skriven :

Ja ibland har nöden ingen lag. Man får nog säga att du hade lite tur som kom undan med en liten reprimand. Hälsa Oskar med ett stort Grattis hoppas ni bjudit honom på något gott take care Bro:)

Svar: Aah, det var rätt skönt att slippa undan där :) det ska jag göra.
sweontrip.blogg.se

5 Emilie Bjarnehäll
skriven :

Snälla poliser på Nya Zeeland!
Grattis Oskar!

Svar: Aah, dom är trevliga :)
sweontrip.blogg.se