sweontrip.blogg.se

Blogg om våran backpackerresa. (Samuel, Oskar, Rickard)

Christchurch

Hej!
Hoppas ni uppskattade Sunes blogginlägg från Kaikoura.
Nu är jag back in business igen och ni ska nu få höra om våran vistelse i Christchurch.
Denna staden var med om en rejäl katastrof för två år sedan. Det var en kraftig jordbävning som uppstod, vilket ledde till att staden totalförstördes. Detta har satt sina spår i staden och trots att vi varit här två år efter händelsen, är det fortfarande lätt att notera de otroliga konsekvenserna som uppstått.
Det är mängder av byggprojekt som pågår och många vägar är fortfarande avspärrade. Denna miljön är häftig att se på i tio minuter. Därefter blir den ganska tråkig och man är inte så tillfredsställd av att hänga ute på stan bland alla trasiga byggnader och oväsen från maskinerna.
Det var däremot ett fascinerande shoppingområde i mitten av stan. De hade nämligen byggt upp detta i ett containertema. Det såg ut som vanliga containrar, förutom att de var målade i färgstarka färger. Det helt enkelt ett väldigt unikt koncept.
Detta var dock det enda stället som var värt att hänga på, vilket ledde till att mycket tid spenderades på vårat hostel. Vi var jättenöjda med vårat boende så det var inte helt fel det heller.
En av anledningarna till att vi var så nöjda med detta, var det underbara köket. Den musiken som spelades där var otrolig. Jag har ingen aning om vad det var för radiokanal. Det enda jag vet är att den visste exakt vilka knappar den skulle trycka på för att få mig på gott humör. Det var alltid en skön känsla att gå in i köket och släppa loss lite ;)
Av någon konstig anledning hade vi fått för oss att detta skulle vara en studentstad och eftersom det var helg ville vi ut och kolla om det var något drag på nattlivet i Christchurch.
Vi blev dock lite nertaggade på detta när vi fick höra att alla klubbar i city center var nerslängda. De enda som var tillgängliga låg jättelångt bort.
Till en början sa vi att vi skulle dra ut och kolla läget ändån. Planen ändrades dock när kvällen närmade sig och det blev istället en kamp mot värmen i bastun och även ett långt besök i spapoolen. Tror vi låg där i 2-3 timmar, vilket inte var helt fel.
Ni tycker säkert det är underligt att en häst befinner sig på ett sådant vältrafikerat område.
Ni kan vara lugna, det tyckte vi också och jag måste berätta för er vad som hände.
Vi gick på trottoarkanten precis jämte en högtrafikerad statsväg. Bilarna som körde på vägen höll ganska hög hastighet. Kan inte säga exakta hastigheten, men det gick undan iallafall. Jämte oss, ca 50 meter åt vänster var det en lite mindre trafikerad statsväg.
Helt plötsligt får vi syn på en lös häst som kommer i full galopp. Som ni säkert inser blev vi sjukt förvånade över detta.
Oroligheten kom dock fort i kroppen när vi såg att hästen hade ställt in siktet på stora vägen och närmade sig med hög hastighet. Bilarna körde som tokar där och det var grönt ljus i precis fel riktning.
På den korta tiden hann jag tänkta många olika tankar på vad som kunde ske.
Jag kan berätta att detta var hästens lyckodag!
När den hade ca tio meter kvar, slår trafikljuset om till rött och innan den andra vägen hinner få grönt, hann hästen gallopera sig ut mitt i fyrkorsningen.
Där tvärnitatade den och frös i den positionen.
Det dröjde inte många sekunder innan den klassiska situationen uppstod. Inom loppet av tio sekunder hade två snabbtänkta bilförare sprungit ur sina bilar och tagit kontroll över situationen. Den ena tog hand om hästen, medan den andra lekte polis och stoppade all trafik. Det var verkligen imponerande!!
Vi stod på samma ställe under hela händelsen och när väl situation lugnat ner sig ser vi en gubbe komma i full rulle på samma väg som hästen kom ifrån.
Eller full rulle vet jag inte. Han gjorde så gott han kunde, men det var ju inte precis någon bolt om man säger så...
Aja, tur det gick som det gick och denna händelsen kryddade till promenaden lite extra. Det var ju inte precis det man första man förväntade sig skulle hände när man är på väg ner mot centrum ;)
Jag sammanfattar Christchurch som en mellanlandning. Under denna tiden här tror jag att alla tre gått och tänkt på Dunedin som är nästa destination. Vi träffade nämligen på tre tjejer första kvällen i Här.
En amerikanska som komiskt nog kunde svenska. En annan amerikanska och sist men inte minst en norska. Detta var verkligen helt perfekt. Dessa tre tjejer pluggade nämligen i Dunedin och eftersom det var vårt nästa mål, kunde det inte bli bättre.
Trots att de bara var en kväll hann vi få reda på mycket intressanta grejor och de gjorde ett bra jobb på att få oss exalterade.
Måste även nämna att vi stött på ytterligare två norskor och man känner att norskan börjar ta sig nu så om det fortsätter såhär här kan det komma hem tre norsktalande svenskar och det vore ju kempebra!
Det var allt för nu och vi hörs snart igen :)
Detta inlägget är nämligen sent publicerat, så var på er vakt !
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Birgitta Noryd
skriven :

Tack för din blogg Samuel. Intressant att följa er resa i stort och smått.

Svar: Det är ett nöje att dela med sig av resan. Detta är faktiskt första gången som skrivandet är intressant. Har alltid varit uttråkad av svenskan i skolan ;)
sweontrip.blogg.se

2 Marie
skriven :

Lät spännande med hästen. Vilket flyt med trafikljusen. Ja ni får vara med om ett och annat. Take care

Svar: Aah, det var en spännande vandring. Härligt att se att du jobbar på den lite coolare stilen ''Take care''. Nästa gång kan du lägga till take care bro så blir det ännu bättre!
sweontrip.blogg.se

3 Frank
skriven :

Ja, det var häftigt med hästen ! Tur att han visste när trafikljusen skulle slå om, annars hade det blivit mera kött till lasagnen. Jaha, tre tjejer och tre snygga svenska killar. Förstår att ni längtar till Dunedin. Låter som du tänker satsa på norskan !? När det gäller dagens svensklektion så nöjer jag mig med en enda sak, nämligen att det gått lite framåt när det gäller ordet "ändå". Rätt begynnelsebokstav, nu är det bara sista bokstaven som ska bort så blir det perfekt!

Svar: Haha! synd för köttälskarna då med andra ord. Jag avslöjar aldrig mina planer offentligt Frank, så kan tyvärr inte svara på den frågan.
Aj, aj. jag trodde jag hade lärt mig rätt. tänker ÄNDÅ på det hela tiden. Nästa inlägg ska bli korrekt Frank. Jag ska göra dig stolt.
sweontrip.blogg.se