sweontrip.blogg.se

Blogg om våran backpackerresa. (Samuel, Oskar, Rickard)

Raglan

OBS! Detta inlägget skrevs  i Tordags.

Hej igen!

 Nu kommer äntligen en ny uppdatering.

Paradiset på Nya Zeeland heter Raglan!!!

 

Vi har varit i här i nästan två veckor och Innan vi anlände hit hade vi pratat med många som verkligen gillade stämningen i Raglan. De pratade om att det skulle vara en skön ''laid back'' stil.

Nu förstår vi vad de menar!!

Detta stället har verkligen varit otroligt med en sjukt skön stämning på vårt hostel. Innan har vi alltid velat göra något särskilt på dagarna, men på detta stället kunde man njuta av en dag genom att bara chilla på hostelet. De hade även en avslappnande bubbelpool, som hittils ligger högst upp på våran lista i spa-rankningen.   På kvällarna var de största attraktionerna poker och filmer.

 Det har dock inte bara blivit lugna dagar på hostelet. Detta stället är, som sagt Nya Zeelands kändaste surfingställe,  så det har självklart blivit en hel del surfing också. Ett tecken på att Raglan har en stark surfingkultur, är deras postlådor.  Det fanns nämligen  många specialdesignade postlådor liknande surfingbrädor lite här och där i deras hemtrevliga lilla by som man kunde gå igenom på bara några minuter. Det anda som fanns här var i princip en gata med innehåll som de flesta semsterställerna har som ex, cafe, glassförsäljing, pizza, mataffär.  Ett annat tecken såg vi när vi väl kom ner till stranden. Det var verkligen enormt med surfingbrädor . Det var surfare överallt.  I vattnet hade 80% av alla badare en surfingbräda. 

 

Såhär gick det till när vi skulle surfa

 Första dagen vi kom frågade de oss direkt när vi gick in om vi ville hänga med på surfing. Vi ville självklart det och jag tyckte mig höra något om några nycklar. Typ'' i will just hand you the key after....'' tankarna om att de skulle ge oss en bil började då svagt komma. Jag sa det till Ralle och Sune, men båda tyckte det lät för bra och jag kunde inte riktigt tro det heller så vi kom överens om att det bara var misstolkning.

Eftersom vi precis anlänt till hostelet, var vi tvunga att kolla vårt rum och dumpa  grejorna först.

 Vi blev guidade runt hostelet och till sist anlände vi till vårat rum. Vi trivdes direkt och faktorerna som påverkade trivseln var förmodligen att det var stort och även hade balkong.

Våra blickar drogs (som vanligt när vi kommer in till ett nytt hostel) till sängarna’’. Det fanns sex sängar på rummet. Två dubbelsängar och två våningssängar. Min blick fastnade mest på dubbelsängen. tyvärr var jag inte ensam om detta (De sängar som är högst rankade i våra ögon är antingen en undersäng på en våningssängen, eller en egenbädd).  Alla ville ha dubbelsängen så vi var tvungen att lösa detta på ett ’’fair’ sätt.

 Ralle vågade inte chansa och gav som förslag att han skulle ta undersängen och därmed bli utesluten i  kampen om den stora dubbelsängen. Jag och Sune som är riktiga gamblers tyckte om hans idé och fick därmed fortsätta kampen om bädden.

Det blev den klassiska sten,sax och påse.

För att det skulle bli extra spännande innan ens val av sten, sax eller påse körde vi bara bäst av en.

Vinnaren blev..........

...........

Samuel Gunnarsson!!!!! 

Med det vill jag avrunda detta med att jag sovit som en gud i nästan två veckor beroende på det lilla valet att ta påse istället för saxen, som var så nära att ploppa fram. ÄLSKAR GAMBLING!!!

Aja, tilbaka till surfingen igen. Vi lämnade våra grejor (jag på min monstersäng’’hihi’’) och gjorde oss sedan iordning för våran första surfing.

När vi väl kom ner så hjälpte de oss hitta våtdräkt och även en surfingbräda.

 Vi gick ut med brädorna till framsidan då receptionisten plötsligt drar kommentaren’’ can some of you guys drive?’’.  Det är nu vi inser att jag hörde rätt. Nån skulle få köra. Sune svarade ja på frågan och fick då ett par bilnycklar. Jag och Ralle tyckte det var kul, medan Sune mer kom in ett spänt tillstånd.

Vi slängde upp våra surfingbrädor på taket och precis innan vi ska dra iväg kommer det fram att den fjärde personen som ska med också kan köra. Detta blev en lättnad för Sune och han slängde snabbt nycklarna till han. Efter det åkte vi stillsamt ner till våran första surfingdag i Raglan.

Nästa Surfingdag

Det var samma visa denna gången. Vi skulle surfa och eftersom det var en fjärde person som också sa att han kunde köra, så lät Sune han köra. Dåligt val av Sune kan man tycka nu i efterhand, men vi lever iallafall.

Han som skulle köra var en tysk man i 25års åldern. För det första hade han verkligen noll koll på bilen och för det andra kollade han verkligen på allting.......förutom vägen.  Jag kände mig otrygg i bilen ganska snabbt.  Jag kände att han kom väldigt nära trottoarkanten av vägen några gånger, men eftersom han hade sagt att han hade kört bil i Nya Zealand innan så tänkte jag ’’ äsch,han har säkert kolla på vad han gör’’.  Dock dröjde det bara fem minuter innan det small till!..... Mycket riktigt, han hade dålig koll på bilen och han hade kört rätt in i trottoarkanten.

 Som tur var gick inte bilen sönder och vi kunde fortsätta ner mot stranden. Vi fick dock påminna han ett antal gånger att han skulle titta på vägen istället för allt runt omkring.  Aja, vi kan sammanfatta denna bilfärden som en rolig historia och vi kom iallafall tillbaka. Han var en ganska stirrig bilförare, men annars var han en rätt skön person, så döm han inte för hårt är ni snälla ;)

Ny sufingdag! (Sunes tur att köra till surfingen)

En dag hade Sune inget val, utan var tvungen att köra. Trots att bilen var fullproppad med mig, Ralle och två stekheta tjejer så körde han galant.  Det kändes otroligt tryggt i jämförelse mot andra dagar.... Så allt jag vill säga om detta är. Bra kört Sune!!

Back to the hostel!

Det har blivit mycket bakande här. Sune har kört på sina chokladbollar och jag har dragit till med kladdkaka några gånger.

Första gången jag bakade kladdkaka var jag inte nöjd alls. Jag tyckte den blev lite torr. Jag tänkte’’ aja, skit samma. Det är ju något iallafall’’ och jag började bjuda runt lite. Det roliga med detta är att jag har fått jättebra betyg på denna och vissa jag bjöd, tjatade ofta på mig vid senare tillfällen att jag var tvungen att göra kladdkaka igen. De drog till och med kommentarer att jag skulle börja jobba som bagare. 

Tur att inte Emelie hade bjudit dem på sin kladdkaka för då hade dem blvit helt tokiga. Det är lite svårt att säga att min lillasyrra är bättre än mig på att baka kladdkaka. För några år sen bakade jag kladdkaka och hade ett superrecept, kommer dock inte ihåg det eftersom jag tog en paus med kladdkakor några år, men kom ihåg det Emelie, när jag väl hittar tillbaka till mitt superrecept , då är jag oslagbar, så du är bara bättre för tillfället ;)

Måste även nämna att jag bjussat på lite pannkakor. Dessa blev däremot lyckade och det var en smältande känsla i munnen när man stoppade in pannkakorna med blåbärssylt på. Självklart kan man inte jämföra med min mormors pannkakor, men det borde ni ju förstå!

Jag vill avrunda med att säga att vi tycker Raglan har varit fantastiskt och tiden här har bara flugit iväg.

Imorgon drar vi till Wellington där vi ska träffa en snubbe som kanske har jobb till oss.

Vi  hörs snart igen!! Alltid roligt med kommentarer, fortsätt med det!!

Varma hälsningar från NZ

 

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Majsan
skriven :

Hej. Kul att ni använder era bak och kocktalanger när ni är iväg. Ha det gott:)

Svar: Var beredd på att lämna över köket och luta dig tillbaka när jagkommer tillbaka!
sweontrip.blogg.se

2 Maria Bjarnehäll Sunesson
skriven :

Ser fram emot att bli bjuden på allsköns läckerheter när ni kommer hem. Låter annars som ett skönt ställe.

Svar: Allt kan köpas för pengar. Vi är dock ganska dyra i drift när det gäller matlagning och bakning!
sweontrip.blogg.se

3 Emelie
skriven :

Inte trodde jag att det krävdes att du skulle behöva åka ner till Nya Zeeland för att komma fram till det! Haha.. och det där om att du kommer bli bättre än mig kan du glömma, så fortsätt drömma! :D

Svar: Vänta du bara, märker att du har dåligt minne. Om du hade kommit ihåg mina goda kladdkakor från förr så hade du utan tvekan varit på min sida!
sweontrip.blogg.se