sweontrip.blogg.se

Blogg om våran backpackerresa. (Samuel, Oskar, Rickard)

Wellington

Hej igen!

Vi är på väg mot sydön.  Jipppiiii!!!. Vi har uppskattat nordön oerhört mycket. Trots detta, har alla vi träffat på(utan undatag) sagt att sydön ska vara mycket bättre så det ska bli intressant att se vad den har att erbjuda. 

Sitter just nu på färjan(Tisdag) mellan Wellington och Picton. Sträckan mellan Wellington och Picton är 92 km och det ca 3 timmar.  färjrutten klassas som den vackraste i hela världen. Vi har suttit på färjan en och en halv timme nu och har lämnat det öppna havet och åker just nu i ett slingrigt fjordliknande paradis. Det är även vanligt med delfiner här och vi har hittils sett två delfinflockar på runt 10 delfiner per flock. Precis innan föregående mening var jag tvungen att ta en paus med skrivandet. De sa nämligen i högtalarna, att det var delfiner på högersidan. Tyvärr ville inte vädret visa sin bästa sida idag så det är lite för kallt att sitta på deck.  Istället sitter vi på det klassiska färjcafét som ni säkert känner till. De har stora fönster här så utsikten är bra även härifrån, så vi är nöjda endån. Särskilt Sune, som sitter och njuter av sin traditionella jordgubbsmilkshake. Aja, nog om vad vi gör nu och tillbaka till vad vi gjort.

Vi varit i Wellington ett par dagar. Detta är huvudstaden  i Nya Zeeland och om vi ska jämföra denna staden med Auckland så ger vi denna ett högre betyg.  Jag är inte jätterutinerad gällande städer men jag fick iallfall en skön storstadskänsla av att gå runt här. Den levde helt enkelt upp till mina förväntningar.

Gatorna här var sköna att gå runt i och man kände verkligen Wellington stämningen.  När vi väl var i centrum  var det inte många lugna stunder. Det spelades musik nästan överallt. Dock menar jag inte hög musik. Jag menar lite mer avslappnad som det kan vara i en exempelvis klädesbutik. Denna musiken kom från antingen fik, butik, bar eller gatumusiker. Det var en allmänt trevlig stämningen helt enkelt.

Våran huvudattraktion här var Te Papa. Det är Nya Zeeland största nationalmusem och även ett av de största nationalmusemet i hela världen. Denna byggnad var gigantisk med hela fem våningar. Jag vet inte hur nybyggt det var, men det var iallfall sjukt fint med modern teknologi och design.  En bra grej med denna byggnad var att det var fri entré och vi kunde gå och kolla på allt som hade med Nya Zeeland att göra utan att betala ett öre. Det som facinerade mig mest i denna byggnaden,  var en avdelning som hette gamemasters. Denna hade egentligen ingeting med Nya Zeeland att göra, men  den fanns iallafall i byggnaden. 

Här behövde dock betala  14 nzd (75kr) för att få tillträde. Gamemasters hade ett häftigt koncept. För att komma in behövde man som sagt betala 14 nzd. Efter det fick man tillträde till en mängd av olika datorspel, xbox spel, playstationspel, spelautomater. Det var verkligen mängder av grejor att välja på. Några exempel på spela som fanns var guitarhero, singstar, klassisk motorcykel automat (man sitter på en motorcykel och styr med den) m.m.  Det fanns sjukt mycket att välja på och de exemplerna ovanför är bara en liten del av allt som fanns.

Gamemasters var verkligen en facinerade grej att gå in och kolla på och även testa vissa grejor. Jag och Ralle rockade loss på guitarhero. Han fick ta gitarren medan jag tog trummorna.  Som sagt var det en häftig grej och om jag hade varit i yngre år hade detta verkligen varit paradiset. 

 

Nu styr vi våra fötter mot Nelson. Vi ska bo på ett hostel som har ryktet att ha det bästa köket bland alla hostel som finns här på Nya Zeeland så det blir definitivt fin mat där.

Det var allt jag hade att säga för tillfället. Ses snart igen!

Hej hopp!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Maria Bjarnehäll Sunesson
skriven :

Vacker bild, jag tror ni får det jättebra på Sydön. Wellington lät ju också trevligt.

Svar: Jodå, synd bara att solen inte kunde varit framme. Den blev lite väl mörk. Jag kände dock att jag ville lägga upp den ändå så ni kunde få en liten uppfattning om omgivningen ;) ang sydön, känns som att inte alla borde ha fel. Aja, vi får se. Bara det inte blir för kallt ;)
sweontrip.blogg.se

2 Frank
skriven :

Roligt att höra från dig igen. Ditt målande sätt att beskriva er färd gör att allt känns så levande så att säga. Förstår att du trivdes på Gamemasters och så gammal är du väl inte än utan att du verkligen tyckte det var paradiset även nu. Lite svenskundervisning så att din reseskildring kan förstås även av svenskar utanför Småland, för den är värd att spridas utöver vårt avlånga land. "Endån" är ett dialektalt ord som används i Åseda och kanske också på andra håll i Småland . På rikssvenska heter det "ändå". Ha det nu så bra och njut av dagarna !

Svar: Härligt att höra att jag kan framkalla känslan av att du är på plats. Jodå, jag var mer intresserad av sådana spel förr, men det är klart, lite kul är det ju :) Angående svenskundervisningen. Hade faktiskt en känsla när jag skrev just''endån'' att det kunde gå åt skogen. Dock så är jag lite imponerad av mig själv att jag är så pass mycket smålänning. Jag tycker vi drar slutsatsen att det är både bra och dåligt :) Fast i framtiden får jag väll ta och ändra på det!
sweontrip.blogg.se

3 Helen och Dennis Mannerström
skriven :

Hej på er :)
Så kul att läsa om er resa!
Du borde bli författare i genren humor ;)
Så många härliga skratt jag fick när jag har läst din blogg!
Toppen grabbar lev livet! Jag ser fram mot nästa inlägg:)

Svar: Hejsan! det var ett tag sen. Kul att höra att jag kan underhålla er :) Vi ska leva så gott vi kan och gör er redo för nästa inlägg. Det dröjer inte länge!
sweontrip.blogg.se