sweontrip.blogg.se

Blogg om våran backpackerresa. (Samuel, Oskar, Rickard)

Nelson (Abel Tasman)

Hej!

Vi har nu kommit oss tillrätta på sydön och har varit i Nelson ett par dagar. Höjdpunkten här var helt klart vandringen i Nya Zeeelands populäraste nationalpark som kallas Abel Tasman. Det fanns ett företag man kunde vända sig till om man ville besöka nationalparken. Detta företaget erbjöd olika kombinationer av parken. Det kunde vara alltifrån helikoptertur runt området, kajak, kajak kombinerat med vandring, dagsvandring, vandring flera dagar. Det fanns även andra alternativ men dessa var de enda som jag kom på för tillfället.

Vi valde ju såklart den tuffa vandringen genom hela abel tasman. Sammanlagt var denna sträckan ungefär 40 km.

Ralle kände inte för att bära runt på sin stora väska så istället tog han sin miniryggsäck. Detta gjorde att han inte kunde få plats med allting. Istället löste han detta med att gå med en plastpåse i ena handen. Jag tyckte detta var en dum idé och vet själv att det kan vara jobbigt att bara gå med plastpåsar från affären till hemmet. Trots att han gick 4 mil med sin lilla plastpåse i handen klagade han inte. Han tyckte det gick galant.

Sune körde på med sin vanliga väska.

Jag däremot kände inte för att gå runt med plastpåse så jag testade för första gången på resan att slänga upp min rullväska på ryggen.  Till en början var den lite obekväm men efter ett tag lärde jag mig inställningarna och tillslut var den riktigt bekväm.

En rolig grej med denna vandringen var maten. Eftersom vi skulle vara i väg tre dagar var vi medvetna om att matplaneringen var viktig. Jag och Sune har varit ute och levt vildmarkslivet innan men då har vi alltid kunnat använda oss utav eld så det var även en utmaning för oss.

Vi drog alla tre till affären där vi sedan splittrades upp fort. Alla hade sina egna ideér om vad man skulle köpa för att överleva. Sune var den snabbaste av oss och han var klar med sitt handlande innan vi hann blinka. Jag och Ralle var däremot lite mer eftertänksamma och vi gick där länge och spekulerade. Det blev nog runt en timme i affären för oss. Tänkte att det kunde vara intressant för er att få se vad vi tog med oss så nedanför kan ni se allas olika matsäckar.

Sunes Matsäck.....3st bönburkar, 6st bananer, 6 kokta ägg, 6 energy bars,  brödlimpa, 1 påse jordnötter, matlåda med pasta, vatten

Min matsäck.....12st energy bars, 4st bananer, matlåda med pannkakor och blåbärssylt, 1 påse nötter, 2st chipspåsar, 3st vaniljrisgrynsgröt på burk, vatten

Ralles matsäck..... 6 kokta ägg, 2st vaniljrisgrynsgröt på burk, 2st bönburkar, brödlimpa, 10 energy bars, vatten

Hur som helst började vi vandra på torsdagsmorgonen efter att vi åkt med buss från Nelson som tog ca 2 timmar. Vi vandrade därefter ungefär 12km på en ganska bred stig omgiven av växter så att det bildade en tunnelliknande gång. Det var även längs kusten så utsikten var obeskrivlig och det knäpptes av en en hel del bilder. Sammanlagt tog jag 470 bilder på hela vandringen. När vi väl vandrat i runt fyra timmar kom vi tillslut fram till vår första campingplats. Här slog vi upp vårat nya tält som vi fyndade i en liten affär i Nelson.  Måste även tillägga att Denna campingplats låg precis vid en strand som är den vackraste jag sett. Den lyste verkligen med sin  gula färg.

Nästa dag var vi tvungna att gå upp tidigt. Vi hade nämligen två val. Antingen gå tillbaka upp i bergen för att gå runt vattnet, eller utnyttja tidvattnet.  Om man tog hjälp av tidvattnet slapp man en lång extrasträcka att gå så vi valde att passera tidvattnet. Detta kunde man endast göra när det var low tide och det var low tide kl 7 på morgonen så det var bara att masa sig upp. Tidvattnet här nere är väldigt facinerande och det är lite småkul när man ser mängder av båtar som bara står på land beroende på tidvattnet.  När vi kom över till andra sidan blev det en rejäl frukost innan den långa vandringen började.

När vi hade vandrat 7 timmar i högt tempo och nästan var framme vid våran campingplats stötte vi på ett problem....

Det var ytterligare ett tidvattenpassage. Vi hade dock inte blivit informerade om detta. Därför var vattnet ungefär i brösthöjd(Detta var även den enda vägen att ta sig över på).

Vi fick lösa detta genom att ta på oss badbyxorna och slänga upp väskorna på våra huvuden. Detta var en spännande grej och trots våra trötta ben lyckades vi hålla väskorna torra.

När vi väl passerat detta tidvatten blev det ytterligare 1 och en halv timmas gång innan vi tillslut var framme. Denna dagen vandrade vi 22km. Detta tog musten ur oss alla och vi var verkligen helt slut när vi tillslut kommit fram.

Sista dagen var lugn och började även här med ett tidvattenpassage. Vi fick gå upp kl 7 även denna dag för att kunna passera och gick därefter en kort sträcka på endast 6km. Det var dock mycket stegring så det var ändå ganska hårt.

Efter 3 timmars gång hade vi äntligen besegrat Abel Tasman. Därefter väntade vi 3 timmar på att färjan skulle anlända som skulle köra oss tillbaka till startdestionationen.

Bortsett från sandflugorna och våra trötta ben har Abel Tasman och dess vyer levererat till 100 % och vi har därmed skjutit iväg startskottet för vildmarkslivet på sydön. Det kommer definintivt bli fler vandringar här.

Jag måste även berätta lite om Nelson(staden vi bott i). Vårat hostel har varit otroligt fräscht och det har blivit mycket god mat beroende på det fina köket. Sune har även kommit över härskarringen(sagan om ringe) efter ett långt sökande och vi har redan märkt personlighetsförändringar hos han....... inte precis bra ut det här.

Efter tiden i Nelson lämnar jag nu detta ställe med en bra känsla i kroppen.

Nästa stopp bli kaikora där aktiviteterna hittilis är ovissa.

Tack för all beröm alla har gett mig. Era ord inspirerar mig att gå in lite hårdare med skrivandet.

Ha de gott!

Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
1 Marie
skriven :

Det är ju bra att ni får äta upp er lite när bor på hostel. Tur att ni har lite erfarenhet av campinglivet. Inte alltid att genvägen är lättaste vägen.

Svar: Aah, det är många fina måltider här nere! Jodå, det har vi haft nytta av, men var som sagt spännande att klara sig utan eld vilket vi aldrig testat på innan. Ang genvägen. När vi hade ett val på tidvatten eller gå i bergen tänkte vi såhär. Ska vi vara lata och ta den korta vägen via tidvattnet. Då var vi dock tvungna att gå upp tidigt. Det andra alternetivet var att sova ut och därmed ta den långa vadringen på berget istället. Vi har dock inte kommit överens om vilket alternativ som var latast... Båda är lata på sina sätt, men samtidigt ambisiösa ;)

2 Leif Sunesson
skriven :

Campingerfarenheten du hänvisar till är väl den gången ni åt suchi på Gädda, och glömde dra upp Tobias som trillat i vattnet?
men tydligen gav det blodad tand, så denhär gången gick det betydligt bättre. På er och bilderna värkar det vara ett sagoland ni kommit till, minnena av detta kommer att följa med er hem och som ni kan gotta er åt under kalla och snöiga vinterdaga. Ha det gott och fortsätt att njut av friheten !!!!

Svar: Haha Leif! du väcker roliga minnen :) Jodå, vi har lärt oss ett och annat om överlevnad nu. Det är verkligen som du säger. Naturen här nere är så splittrad. Det är som att vara runt hela världen fast man göra hela världen i samma land. Så sjukt mycket olika vyer! Jodå, det kanske kan hjälpa oss de snöiga dagarna :) Det ska vi göra, ha de gutt och njut av din chilliconcarne som jag hört att du är grym på att tillaga ;)

3 Maria Bjarnehäll Sunesson
skriven :

Verkligen underbara bilder,så vackert !
Målande beskrivet så det känns som man är med er på ett hörn.
Ser fram emot nästa inlägg.

Svar: Tack Maria! Känner dock att vi nästan får ta betalt för detta. Ni får ju en gratisresa till Nya Zeeland....

4 Haben
skriven :

Bra blogg ces. Bänken när du kommer hem och spelar fotboll. Ser tjock ut. Ut och spring

Svar: Tack Haben! Ahh, vi får se :) Tjock, skämtar du eller. Jag är ju värsta muskelpaketet. Däremot har jag hört att du har börjat lägga på dig din klassiska vintermage, så jag tror det är du som får ta på dig löpardojarna ;)

5 Birgitta och Urban
skriven :

Vilken häftig vandring. Vilka upplevelser ni har med er hem. Bra att ni inte backar för lite ansträngning. Fortsätt upptäcka Nya Zeeland.

Svar: Aah, den var grym. Det kommer definitivt vara ett minne som håller i sig. Nejdå, tvärtom. Allt ska utforskas! Det ska vi, ha de fint!

6 Frank
skriven :

Du har lärt dig av våra vandringar upp till Göte och Plutten ser jag. Inget i händerna utan allt på ryggen. Helt rätt!
Tuffa strapatser, skön vila emellanåt , härliga vyer att njuta åt. Kan det vara bättre ? Och som sagt, du skriver så att man ser allt framför sig.

Svar: Aah, lite har man ju med sig därifrån. Dock så hade jag inte med mig en superkock på denna vandringen. Det var ju inte precis någon köttgryta till middag ;) Jodå, det var en vandring vi inte kunde klaga på. Dock har det satt spår. Vi har fortfarande massor med bett sedan strandmyggorna. Vi får hoppas att dom släpper oss snart. Härligt att du gillar det Franky!

7 Anonym
skriven :

Hej! Vilken rolig och inspirerande blogg! Jag och min sambo ska själva åka till Nya Zeeland i februari och har siktet inställt på bland annat abel tasman. Kommer du ihåg vad det fräscha hostelet i Nelson hette?
Med vänlig hälsning,
Johanna

Svar: Hej,
Vad roligt att höra att du gillar bloggen och vad roligt att den hår nått fram till er. hur lyckades ni hitta den?

Till att börja med måste jag börja med att säga att ni har tagit ett väldigt bra beslut att besöka Nya Zeeland. Det är ett fantastiskt land!!

Låter som en bra plan att testa på Abel Tasman. Landskapet är magiskt där.

Gällande vårt hostel i Nelson bodde vi på ett ställe som hette YHA. En bra sida när man letar efter hostel i Nya Zeeland är hostelworld.com.

Se länk nedan för att komma till vårt hostel vi bodde på i Nelson. Det var ett av de bättre vi besökte på resan.