sweontrip.blogg.se

Blogg om våran backpackerresa. (Samuel, Oskar, Rickard)

Thailand - Bangkok

Bangkok har börjat bra!
Vi tog en taxi från flygplatsen till koh san road som är en av de kändaste backpacker gatorna i världen.

När vi väl anlände till koh san road kände vi dock inte något sug för att ta något gammal ruckel till backpacker place så vi bestämde oss istället för att satsa på hotell.

Efter en stunds letande hittade vi tillslut ett hotell.

I Australien betalade vi lite över 200 kr/person natt för att bo på hostel så det kändes lite som natt och dag när vi betalade 100kr/person för hotellrummet.

Trötta och Goa efter flygningen drog vi ut en liten runda för att få i oss lite käk.

Vi ville gå och lägga oss tidigt denna kväll, men när vi väl kom hem och skulle försöka sova var det svårt att sluta prata om hur bra allting var. Vi kom in i ett litet lyckorus helt enkelt, och då är det ju onödigt att slösa bort det genom att sova ;)

Nästa dag började med att vi tog en taxi till shoppingområdet i Bangkok.
MBK är en av de stora shoppingcentrumen som finns här med runt 2800 butiker. Detta är köpcentrumet där man kan fynda och det går intressant nog att pruta ner i princip allting man köper. Jag har aldrig prutat innan så i början kändes det lite konstigt och jag hade ingen riktig teknik på hur jag skulle göra. Detta blev dock bättre ju längre dan gick och när dessa tre veckor är över ska det komma hem en mästare till prutare.

Vi hade planerat att stanna en natt i Bangkok och därefter ta nattbus till Phuket. Därför var våran första uppgift att boka buss.

Ralle hade hittat lite information på nätet om att det skulle vara ett bra ställe på tredje våningen som inriktade sig på att hjälpa resenärer.

Efter en stund letande hittade vi tillslut stället.

Vi går in där, men inser ganska fort vad de menade med att hjälpa resenärer. Det var nämligen bara en butik med utrustning för resenärer.

Småskrattande drar vi vidare och hittar ett informationsställe på köpcentrumet. Vi får där reda på att vi måste måste dra till ett ställe på andra sidan stan.

Vi var inte precis sugna på att dra dit  och sen tillbaka igen, så vi bestämmer oss istället för att skjuta upp det hela och ta det på hemvägen istället.

Alla har ju lite olika stilar angående shopping och eftersom vi inte har några telefoner kommer vi på den briljanta iden att gå ensamma och att mötas upp vid kl fyra.

När väl kl är fyra möts vi upp och drar och käkar.

Efter käket har vi dock inte fått nog av shoppingen och bestämmer en ny tid som blir kl sex.

Kl blir sex och vi möts återigen vid mötesplatsen.

Vi är fortfarande inte helt mätta av shoppingen vid detta tillfälle och kör en gemensam liten avslutningsrunda på en timme.

När kl är åtta drar vi och snappar upp en tuc tuc som tar oss tillbaka till våran gata.

Vi är lite stressade vid detta laget och är osäkra på om det kommer gå att boka en buss. När vi väl går på våran gata ser vi ett stånd som anordnar bussresor till Phuket.

Vi ser även att bussen lämnar vid 6 på kvällen vilket inte var den roligaste synen.

Vi snackar med dem som jobbade där och de kunde fixa en nattbus till oss sa dem.

Detta stället kändes lite skumt och de sa att vi bara skulle ställa oss utanför deras ställe, sedan skulle det komma en buss och köra oss till en busstation där vi sedan skulle hoppa på en annan buss som därefter skulle ta oss till Phuket.

Vi gjorde en chansning och tänkte det var smartare att åka till busstationen själva och fixa allt på egen hand istället.

Vid denna tiden förstod vi att det var bråttom och vi småsprang tillbaka till hotellet för att hämta ut våra väskor.

Därefter tog vi en taxi till bussterminalen.

När vi väl kom fram följde vi taxichauffören som skulle hjälpa oss med buss. Han snackade med en snubbe och vi blev meddelade att det inte fanns några platser kvar.

Vi avvaktade lite och det började komma lite fler snubbar och engagera sig i fallet.

Efter tio minuters snack får vi dock lyckobeskedet.

De har tre platser till oss.

Förväntningarna på vad vi skulle få för buss var inte precis höga. Det var därför en underbar känsla att gå in i bussen och samtidigt inse att det är en av de finaste bussarna jag satt min fot i. vi ser att alla platser är upptagna, förutom tre längst bak :)
 lyckliga sätter vi oss på de tre platserna och när vi tror att det inte kan bli bättre kommer de med en kakask, vatten och en filt till oss. Tjugo minuter senare drar bussen.

Med lite mindre detaljerad beskrivning lyckades vi boka en bussresa på 13 timmar, en halv timme i förväg :)

Avslutar detta blogginlägg genom att berätta att det är sjukt varmt här nere. Aldrig varit med om något liknande. Är som att gå runt i en jättebastu, men det gillar vi ;)

ha de fint nu! Det ska iallafall vi ha de. Sjukt nog är det bara tre veckor kvar nu